Kundbehov och arrogans

17.08.2022

I skrivande stund är det högsommar. Vi är exakt i mitten av augusti, och termometern visar 25° i Nagu yttre skärgård. Ett bra tillfälle att ta fritidsbåten som ett use case för hur IT-bolag vansköter PM och UX. Eller, på svenska, hur arroganta tillverkare av modern navigationsteknik saknar förståelse för vad båtägaren behöver och hur behovet bäst tillfredsställs. Kunden pungslås på pengar även till sjöss.

Detta har hänt: Jag har köpt en ny plotter, alltså det landkrabbor kallar GPS och gammalvärldsens sjöbjörnar klarade sig bra utan. På min 2017 köpta och 2014 tillverkade Silver Eagle fanns en fullt funktionsduglig Lowrance HDS8, som dock tidvis tog tid på sig att få kontakt med den himmelske satellitfadern, vilket lite förtar syftet med att ha en plotter. Dessutom är den åtta år gammal, man skulle tro att tekniken gått framåt sedan dess.

Men se nä. Lowrancen var bättre än alla de plottrar jag såg på Båtmässan 2020, just före Corona lade lapp på luckan. Lowrancen hade inte touchscreen och var okunnig i åäö, men nedtecknade plikttroget rutten enkelt och tydligt i rött. Den klarade sig utan all världens uppdateringar och nätkontakter. Och den hade två spiltor för minneskort, ena för kartan över Östersjön, andra för utbyte av punkter och rutter i välkänd, öppen GPX-form.

Min förväntning var att jag skulle kunna välja den bästa bland Simrad, Garmin och Lowrance, och att de alla skulle ha touchscreen och ha lärt sig skriva ÅÄÖ. Jag känner mig nämligen säkrare att åka mellan Nötö och Örö än mellan Nt och r. Grannholmen Måsharu vill jag inte heller förvanska till Masharu, det ser för japanskt ut i min smak.

Min förväntning var också att jag skulle kunna koppla min telefon direkt med Bluetooth, och lyssna på musik samt föra över punkter och rutter. För musiken behövde jag med Lowrancen ett besvärligt ipetat USB-snöre, och för överföringen måste jag använda en kameras gamla minneskort.

Facit: Exakt noll stycken av trion Simrad, Garmin och Lowrance klarade kraven. De såldes i huvudsak med argumentet att det är enkelt att hitta fisk. Jotack, jag äter gärna fisk, men viktigast för mig är att tryggt hitta mellan Borstötrakten och Nagu Kyrkbacken, i alla väder. Nästviktigast att ha det skönt och bra om jag turiståker till Kasnäs, Åbo, Korpoström eller till vänner och bekanta på olika ställen i Skärgårdshavet.

Jag gav upp och körde i två somrar till med trotjänaren Lowrance. Men sedan visste man på Nagu Segelsällskap berätta att det finns ett Åboföretag vid namn Nextfour som gör plottrar som heter Q Experience.

Denna inhemska startup visade sig vara klart bättre än de amerikanska och norska stortillverkarna. Bodö, Ådön, Brännskär, inte Bod, dn, Brnnskr! Touchscreen med klart bättre upplösning, Linux-baserat, intuitivt. Existerande högtalare kan kopplas, Vivaldi per blåtand lugnar skepparen i fall av hög sjögång på fjärden utanför Kopparholm.

Men också Nextfour är beroende av Navionics. Det är ännu OK i mina ögon att anlita andras kartor – Navionics ingick också i Lowrancen – men Nextfour kräver en Navionics-prenumeration bara för att man ska få tillgång till sina egna data. Stort minus, det är jag som ska äga mina data, inte Garmin.

Och ännu klarar inte Nextfour Q-Experience att föra över punkter och rutter åt båda hållen, mellan datorn, app och båt. Det finns en app, men den synkar loggboken lite si som så mellan appen och båten, och jag har bara lyckats överföra GPX-filer för hälften av mina rutter. Då den fungerar är loggboken dock förträfflig, och ger bra statistik över bensinkonsumtion, väder och hastigheter samt förstås klockslag för start och slut. Det är lärorikt när man planerar kommande turer.

Som en lektion i respektlös behandling av kunder, slarvig product management och håglös planering av användarvänligheten (User Experience) är plottrarna dock i en klass för sig. Nu prisar jag relativt sett Nextfour, men den är ännu bara värd det nöjaktiga skolvitsordet 8-. De andra jag bekantat mig är för mina behov underkända eller försvarliga, allt från 4 till 6-.

Till min glädje har Nextfour visat intresse för att lyssna på kunden och ställt i utsikt att jag ska få betatesta kommande appar, som förhoppningsvis höjer vitsordet från nöjaktiga till berömliga. Man får hoppas!

 

Fotnot: Denna spalt är inte reklam för Nextfour, men nog en förtäckt säljannons. För 500 € är Lowrancen din. Den är mindre arrogant än många dagsfärska plottrar.

Liknande artiklar

20.12.2024

Universiteten lär sig att bli neurodiversitetsmedvetna

18.12.2024

Endast var tredje person över 50 år tror sig få arbete om de blir arbetslösa

17.12.2024

TFiF delade ut stipendier – Asien lockar utbytesstuderande