Kuori digitaliserar utomhus

25.10.2021

Finalist för priset Finländskt ingenjörsarbete 2021: Risto Kankaanpää, verkställande direktör för företaget Kuori Oy som utvecklar bildskärmsteknologi, tror att världen blir mer och mer skärmcentrerad.

– Vår mission är att digitalisera utmanande förhållanden, säger Risto Kankaanpää, VD för Kuori Oy.

Den kryptiska meningen reder upp sig med några exempel. Enligt Kankaanpää kommer det att bli allt vanligare att folk använder digitala skärmar, även utomhus. Coronatiden har satt fart på digitalisering av terrasser och gårdsplaner, när många människor har varit mycket ute, till exempel på golfbanor. Reklamaffischer och skyltar har digitala skärmar till exempel vid gator, skidanläggningar och hållplatser för kollektiv trafik. Skärmar används även på byggplatser och i produktionsanläggningar.

Allt detta betyder att skärmar måste tåla olika väderleksförhållanden, kalla och våta förhållanden utomhus och till och med metalldamm. Kuori Oy:s marknadsnisch är att tillverka skärmar just för sådana svåra förhållanden.

Enligt Kankaanpää går de flesta av världens bildskärmar till smart-tv-apparater.

– Det är viktigt för oss att följa dessa marknader, för de inverkar på panelernas priser.

Marknaden för utomhusskärmar är relativt liten, men den ökar internationellt.

– Vår målsättning är att fördubbla vår omsättning från fjolårets 2,5 miljoner euro till 5 miljoner euro. Tillväxtutsikterna ser bra ut, säger Kankaanpää.

Kankaanpää började som verkställande direktör för Kuori Oy i början av 2021. Företaget grundades 2015 av Maria och Jarkko Jokelainen.

Kuori Oy:s skärmar är till sin konstruktion modulära.

– Lösningarna inom vårt fokusområde kräver ganska ofta aningen skräddarsydda lösningar, och därför är en produktkonstruktion som grundar sig på masskrädderi det effektivaste sättet att betjäna våra kunder.

Den modulära konstruktionen ger skärmarna längre livstid. Om en del av skärmen går sönder behöver man inte byta ut hela skärmen – det räcker att delen repareras. Då blir det mindre elektronikavfall.

– Det här är ett viktigt steg för hållbar utveckling. Dessutom förblir kostnaderna för produktens livscykel på en betydligt lägre nivå.

Av Kuori Oy:s skärmar är den minsta kommersiellt betydelsefulla storleken 21 tum – företaget tillverkar alltså inga miniskärmar. Förutom för svåra förhållanden säljer Kuori Oy stora skärmar för hälsovård och rehabilitering av äldre i en separat affärsenhet.

– En stor skärm ger till exempel rörelsehämmade personer bättre livskvalitet. Inom social- och hälsovårdssektorn vill vi främja digital likvärdighet.

Kuoris produkt- och teknologiutveckling görs i Esbo, men skärmarna produceras i Kina. Tillverkningen i Kina är en kostnadsfråga.

– Vi vill vara genuint konkurrenskraftiga, och Kinas konkurrenskraft vad gäller kostnader är fortfarande stor inom elektronikindustrin. Vi är medvetna om att fabriksproduktion i Kina inte är en bra lösning för miljön, och vi undersöker hela tiden alternativa produktionssätt. I framtiden vill vi producera våra skärmar mera lokalt.

Den här marknaden funkar bra. Som sportgren är golf en av Coronatidens vinnare.

Under Coronatiden var det klart att efterfrågan på pekskärmar minskade. Kuori hade ändå framgång inom ett överraskande område, nämligen golf. Kankaanpää berättar att Kuori är skärmleverantör för ett företag som digitaliserar golfträning. Kundens radarprogram mäter golfbollens bana och klubbans rörelse, och programmen används med pekskärmar från Kuori på golf- och träningsbanor världen över.

Teamet som utvecklade Kuori Oy:s pekskärmsteknologi: MBA, tekn. stud. Jarkko Jokelainen, DI Huiyang Yu, tradenom Maria Jokelainen och tekn. stud. Janne Nordström.
Kuori Oy:s pekskärmsteknologi är en av fem finalister till priset för finländskt ingenjörsarbete 2021 (SITP). Vinnaren offentliggörs i slutet av november.

Liknande artiklar

23.04.2024

Här tankas fordon med gamla bananskal och kaffesump

15.04.2024

Mona Schalin går mot strömmen

11.04.2024

Låt bli, klicka inte på mig!