Solbåten ger känslan av att segla, men med motor

04.06.2024

Tänk om man kunde åka runt i skärgården utan att smutsa ner, utan att störa djurlivet och utan att orsaka buller. Det måste finnas en båt som klarar av det. Det är en av grundtankarna som gett upphov till Solar E-Boat och bolagets elmotordrivna båtmodeller.

Foto: Solar e-boat, Grafik: TFiF

 

Då den första prototypen lanserades på båtutställningen Uiva för ungefär fem år sedan väckte den uppmärksamhet också internationellt: en behändig båt för privatbruk som kan drivas helt och hållet med den el den själv producerar, och som dessutom inte kostar en förmögenhet.

– Vi kom med rätt lösning vid precis rätt tidpunkt. Tyvärr var den ekonomiska verkligheten inte helt på vår sida just då och det ursprungliga bolaget gick omkull. Vi beslöt att grunda ett nytt företag och fick med både investerare och marknadsförare som kan den internationella marknaden. I dag har vi lite bredare axlar och vår nyaste modell, en uppdaterad och polerad version av vår katamaran för privatbruk, Sunny Cat, presenterades på båtmässan i Nådendal i maj, säger Jarmo Isohella, ansvarig för bolagets produktionsfunktioner.

Tanken bakom Solar E-Boat är inte särskilt komplicerad, bolaget vill tillverka eldrivna båtar som inte skadar miljön. På fabriken i Jurva i Södra Österbotten jobbar i dag en handfull människor med att tillverka glasfiberskroven och montera ihop båtarna. De modeller som lämnar fabriken i dag är CE-certifierade för att klara även hög sjö vilket gör att båtarna också lämpar sig för en större, internationell marknad.

– Båtarna är inga snabbgående farkoster utan ett sätt att lugnt kunna kryssa fram och utforska kusten för den som vill värna om våra vatten. Hastigheten är ungefär samma som då man seglar. De flesta exemplaren finns i Finland, men vi har redan levererat några båtar också till Italien och har siktet inställt på övriga södra Europa och Medelhavet. Ju strängare miljökrav desto större blir marknaden för soldrivna båtar, också internationellt.

 

Inga problem med laddningen

Den modell som hittills varit mest populär är katamaranbåten med solpaneler på taket. Den här modellen är utrustad med kylskåp, grill och en sittgrupp för upp till sex personer. Blir det molnigt eller regn i flera dagar så att solpanelerna inte kan laddas den vägen går det enkelt att ladda båten också via elnätet.

I dagsläget kan man åka upp till sexton timmar i soligt väder och upp till sex timmar i regn då batterierna är fulladdade. Hur kapaciteten ser ut om några år är svårt att veta, men bolaget följer noga med utveckling av både solpaneler och ackumulatorer. Intressant inom båtbranschen är också de nya motormodellerna som helt saknar propellrar.

– Det händer väldigt mycket där just nu och vi väntar på att få en egen propellerlös båt på prov till vår fabrik. Utvecklingen går hela tiden framåt vad gäller elproduktion och hur vi förhåller oss till miljön, och som jag ser det är de främsta fördelarna med att köra en eldriven båt inte bara att du slipper tanka och byta olja, den är dessutom mycket lättskött. På köpet får man dessutom ett lite lättare miljösamvete. Jag brukar säga att känslan av att åka solbåt är lite som att segla. Det är lika tyst och går ungefär lika snabbt, skillnaden är att man inte har något segel.

Vilka är dina bästa tips till den som funderar på att köpa en eldriven båt?

– Följ med branschtidskrifterna och bilda dig en uppfattning om vad det är du är ute efter. Jag vill förstås gärna också slå ett slag för att stödja inhemskt producerade båtar.

 

Liknande artiklar

20.12.2024

Universiteten lär sig att bli neurodiversitetsmedvetna

18.12.2024

Endast var tredje person över 50 år tror sig få arbete om de blir arbetslösa

17.12.2024

TFiF delade ut stipendier – Asien lockar utbytesstuderande