Tre tips för att boosta självkänslan i matematik

14.10.2024

Esbjörn Hägerstedt är rektor för Karis-Billnäs gymnasium, FM i matematik och medskribent till digitala matematikböcker för gymnasiet (numera eMathStudio).Vid sidan om jobbet har han sysslat med styrelsearbete såväl inom Åbo Akademis styrelse och numera som styrelseordförande för Stiftelsen för Ekenäs Sparbank. Här delar han med sig av tre tips för att boosta självkänslan i matematik.

Matematikkunskaperna i Finland har dalat de senaste 12 åren. Om än från en relativt god nivå är det värt att fästa uppmärksamhet vid. Orsakerna är flera och lösningsmodellerna inte entydiga. Det finns orsak att granska frågan också från andra än nationalekonomiska perspektiv – ett matematiskt logiskt tänkande gynnar inte bara industrin.

Matematikkunskaper är inte bara en hyfsat bra mätare på studieframgång på tredje stadiet. Matematisk förmåga är idag, inte minst på grund av den demokratisering av AI som pågår, i allra högsta grad en vardagskompetens som genomsyrar de flesta kritiska funktioner i vårt samhälle. Samtidigt är matematiken ett av de ämnen i skolan som är mest förknippat med stigma och riskerar att påverka självkänsla negativt för dem som upplever matematiken som svår.

1. Matematiken är hjärnans gym

Då jag studerade matematik i Åbo kom jag under studietiden i kontakt med en ideell organisation i Sverige, Intize. De hade en retorik kring hjärnan som en muskel som behöver tränas likt att gå på gym och hade byggt upp ett mentornätverk kring mantrat: ”Bara genom att göra fel kan vi lära oss – allt annat kunde vi ju från förr”. Bara genom att öka vikterna blir vi starkare. Och det kanske slagkraftigaste: också en handbollsspelare lyfter vikter för att bli en bättre spelare, fastän det till synes inte har något med sporten att göra.

2. Belöna framsteg, inte framgång

I min roll som lärare ser jag ofta unga som identifierar sig själva som bra eller dåliga på matematik. Inte sällan har vattendelaren skett vid 9-10 års åldern då multiplikationstabellerna kommit med i bilden. Skifta fokus till att tala mer om framsteg så hålls motivationen uppe.

3. Underskatta inte dopamin

Få ämnen i skolan är så belönande som matematiken. Matematiken är svartvit; rätt eller fel. De flesta barn, elever och senare studerande gillar att ”få rätt svar” om än uthålligheten behöver tränas. I dagens dopaminfixerade värld glömmer vi ofta bort att dopamin också är en ypperlig källa för inlärning och intresse.

Ett naturligt hormon vi kan dra nytta av. Utnyttja de möjligheter matematiken ger till att sporra till intresse, uthållighet och en god självkänsla.

Foto: Esbjörn Hägerstedt privat
Text: Esbjörn Hägerstedt

Mäktig matematik-dagen 7.11

Torsdag 7.11 ordnas temadagen Mäktig matematik i Finland, för att engagera skolelever och lärare att på ett nyfiket och roligt sätt utforska matematikens värld. På temadagens webbsidor hittar du roligt material, övningar och videor om matematik som kan användas såväl i skolundervisningen som hemma. Låt dig själv inspireras eller tipsa om temadagen till skolor och lärare i din näromgivning.

TFiF är en av temadagens bakgrundsorganisationer.

 

Liknande artiklar

20.12.2024

Universiteten lär sig att bli neurodiversitetsmedvetna

18.12.2024

Endast var tredje person över 50 år tror sig få arbete om de blir arbetslösa

17.12.2024

TFiF delade ut stipendier – Asien lockar utbytesstuderande