Emotionell intelligens – ett trumfkort i arbetslivet
24.01.2025EI handlar bland annat om förmågan att kunna läsa rummet.
Foto: Canva/Adeptus
Allt fler arbetsgivare betraktar emotionell intelligens som en viktig uppsättning färdigheter i samband med rekryteringen av nya medarbetare.
– Emotionell intelligens handlar främst om förmågan att uppfatta sina egna och andras känslor, säger konsulten Christian Öller på bolaget Adeptus.
Öller har jobbat med frågor som berör emotionell intelligens i över 30 års tid. Största delen av hans kunder är företag som vill förebygga kommunikationsproblem på arbetsplatsen.
– Intresset för betydelsen av fungerande social interaktion på jobbet har ökat stadigt. Numera känner nästan alla till begreppet emotionell intelligens och förkortningen EI, säger Öller.
Är emotionell intelligens en medfödd egenskap eller kan vi öva upp den?
– Det är absolut en uppsättning färdigheter som man kan lära sig. Det handlar inte om karaktärsdrag, utan om förmågan att ta egna och andras känslor i beaktande. För en del är det lättare att lära sig den förmågan än för andra.
Hur tränar man sin EI i praktiken?
– Det finns handfasta övningar där man kan föra dagbok kring sina känsloyttringar på jobbet. I dessa övningar frågar man sig vad som har utlöst känslorna, hur man har reagerat i vissa konfliktsituationer och hur man hade kunnat reagera på ett annat sätt i bemötandet av sina kollegor.
Öller betonar att EI-övningar inte handlar om att lära sig att spela en roll eller ge avkall på sin autenticitet.
– Det handlar snarare om att kunna läsa rummet och registrera när någon blir sårad eller förbannad. En viktig färdighet i arbetslivet är att kunna utöva impulskontroll och bete sig professionellt då man själv blir upprörd över något i stressade situationer. Det förutsätter i sin tur en god självkännedom.
Är emotionell intelligens en kulturellt betingad färdighet?
– I viss mån, ja. Vi är ganska dåliga på emotionell intelligens i Finland. Många företagsledare verkar anse att känslor inte hör hemma i arbetslivet över huvud taget. I synnerhet i tekniska branscher är känslorna ganska undangömda, trots att så gott som alla köpbeslut är känslomässiga.
Det finns en otvetydig ekonomisk nytta med att beakta betydelsen av EI i arbetslivet.
– Vetenskapliga undersökningar visar att antalet sjukskrivningar ökar på sådana arbetsplatser där ledarskapet saknar emotionella färdigheter.
Christian Öller föreläser om emotionell intelligens i arbetslivet på Teams på måndag den 3 februari. Läs mer och anmäl dig här