Matsvinnet som blev en fiffig affär

En idé förädlades då Richard Lindroos funderade på all mat som förstörs på jorden. För några år sedan öppnade han garaget i Grankulla. I höst har Fiksuruoka drygt 30 anställda.

– Jag var slutkörd, jobbade dag och natt. Vardagar och veckoslut. Packade på kvällarna och körde paketen på morgnarna till leveransbolaget. I dag har jag bättre kontroll över arbetstiden. Nu finns tid för familjen och fritid också.

Richard Lindroos pratar om den första tiden som egenföretagare. Affärsplanen var gjord och nu skulle idén testas i praktiken. Risker fanns. Tänk om allt går åt pipan och ingen vill köpa på nätet mat och varor med bäst före-datumet alldeles bakom knuten?

En firma grundades och marknadsfördes i främst sociala medier. Det kom beställningar. Varor skulle köpas in och packas hemma i ett garage i Grankulla för leverans till kunderna. Den första tiden var rolig men för företagaren ibland också tung.

– Snabbt insåg jag att min affärsidé fungerar. Jag stannade ändå en tid kvar hos Fiskars och jobbade med mitt eget vid sidan om. Det kändes ändå säkrast så.

Matsvinn är ett trist globalt fenomen och även om Finland inte är sämst på klassen slänger vi 400 miljoner kilo i året. I procent är siffran för matsvinn i Finland 10–15.

Affärsidén är inte unik. Fiksuruoka köper upp varor som ingen annan vill sälja och som leverantörerna har svårt att bli av med. Ute i världen finns liknande företag som säljer överskottspartier av dagligvaror.

Matsvinn är ett trist globalt fenomen och även om Finland inte är sämst på klassen slänger vi 400 miljoner kilo i året. I procent är siffran för matsvinn i Finland 10–15.

I främst Nordamerika och Europa slängs årligen en tredjedel av all mat som produceras i världen eller motsvarande 1,3 miljarder ton.

En större miljömedvetenhet och den tekniska utvecklingen inom logistik och näthandel har gjort den globala och lokala marknaden mera tillgänglig för företag som Fiksuruoka. Även finansiärer har märkt detta.

– Ett område ungefär lika stort som Kina utnyttjas för att odla mat som slängs.

Och en stor del av allt drickbart vatten används för att ta fram mat som i slutändan inte äts. Den faktan i kombination med vetskapen om vart vår planet är på väg är sådant som jag har reagerat mycket starkt på. Så det är en konkret och bra sak som vi håller på med, en sån där ”hyvä juttu!” Ju mera vi säljer desto bättre är det för alla, säger Richard Lindroos.
Corona-året har drabbat alla. För Fiksuruoka betydde den ökad försäljning. På kort tid fördubblades omsättningen. Framgången fortsätter och nu har företaget drygt 30 anställda.

– Pandemin har varit grym. Också på personlig nivå, för familjer och så. Men för företaget har det gått bra, på tre veckor fördubblade vi försäljningen. En nätbutik klarar väl av en sådan tillväxt men vi har också ett lager där varorna ska packas. Att plötsligt ha tre gånger mer personal i lagret var en större utmaning.

Richard Lindroos förstod genast i början att det finns ett problem och att det också finns kunder.

– Bitarna började falla på plats. Men mest är det alltså takten som överraskat, att allt gått så fort!

Lindroos, som tidigare varit anställd vid stora börsbolag, säger att en fördel med eget är den enkla beslutsgången.

– Idéer och beslut kan förankras genast och genomföras snabbt. Det behövs inte otaliga möten och presentationer.

Fiksuruoka är verksam inom näthandeln, med så kallad e-com business.

– Vi är ett datadrivet bolag och för oss betyder det att alla kunder måste skötas om. Ingen och inget kan lämnas vind för våg. Alla kunder ska tycka om oss och vårt koncept och kunna berömma det vidare till vänner och bekanta.

– Ett område ungefär lika stort som Kina utnyttjas för att odla mat som slängs.

Så hur fungerar Fiksuruoka.fi? För den här artikeln går jag in på företagets nätplats och väljer ett antal mat- och hushållsvaror. Maskindiskmedel, gazpacho, potatischips och kikärter – allt sådant som av en eller annan anledning hotar att bli gammalt i mataffären. Anledningar kan vara förutom datumstämpeln att tillverkaren gör ändringar i förpackningen. Då ska det gamla bort och nya in.

På eposten kommer ett kvitto, varulistan och en uppskattning av leveranstiden. Via appen Budbee kan jag följa med leveransen. Budfirman ger en timme då jag ska vara hemma. Beställningen är gjord en torsdag och på måndag eftermiddag ringer det på dörren.

Varorna kommer inte längre från ett garage i huvudstadsregionen utan från ett stort lager i Åboregionen.

Kunderna som handlar hos Fiksuruoka är i genomsnitt kring 30 år gamla och bor i en tätort.

– Det är en kundgrupp som resonerar med våra värderingar. Vi kan också se att beställningar görs lite oftare i städer jämfört med på landsbygden, säger Richard Lindroos.

Har du några råd till unga som har idéer och vill bli företagare?

– Jag har alltid varit en siffermänniska så före jag gjorde någonting skrev jag en affärsplan. Jag uppskattade alla kostnader och intäkter. En bra idé räcker långt men nog ska man ha lite hum om siffrorna också.

– Nätverk är bra. Håll inte idén för dig själv utan bolla den med bekanta och vänner. Efterklok som jag är så säger jag att det är lättast att ha ett litet lag när man startar, det lönar sig sällan att göra något ensam.

Fakta

  • Fiksuruoka.fi köper in dagligvaror som annars skulle slängas bort och säljer dem vidare till konsumenter i Finland.
  • Nu ska bolaget växa internationellt med hjälp en investering på 19 miljoner euro från bl.a. Verdane som är ett nordiskt riskkapitalbolag specialiserat på investeringar i näthandeln.
  • Webbadress fiksuruoka.fi

Namn: Richard Lindroos, 43 år
Familj: Fru och tre barn
Utbildning: Diplomingenjör
Hobbyer och intressen: cykling, jogging, segling
Gillar/ogillar: Ärlighet/oärlighet
Förebild: Christiana Figueres som deltog starkt till att Paris 2015-avtalet blev till, grundare av rörelsen Global Optimism


Tommy Pohjola, text
Patrik Lindström, foto

Liknande nyheter

28.09.2021

Vi rekryterar en studerandekontakt i Otnäs och Gumtäkt

21.10.2021

Teknologiteamets höjdpunkt vid Sandviks testgruva

03.10.2021

Anonym rekrytering sänker utseende-koeficienten