Universiteten lär sig att bli neurodiversitetsmedvetna

20.12.2024

Universitet inom teknikområdet stöder studerandes neurodiversitet, till exempel genom olika individuella arrangemang. Redan hundratals studerande använder sig av dessa anpassningar, och behovet av dem ökar.

Text: Katariina Rönnqvist, TEK, Bearbetning och översättning: Klara Nyberg, Bild: Canva

 

Vilken typ av stöd erbjuder universiteten för studerande som tillhör neurodivergenta grupper, som till exempel personer inom autismspektrumet eller de som har läs- och skrivsvårigheter eller uppmärksamhets- och aktivitetsstörningar?

TEK-lehti frågade alla universitet i Finland som erbjuder utbildning inom teknik och matematik/naturvetenskap om detta. I kartläggningen ingår tio universitet: Aalto-universitetet i Esbo, Helsingfors universitet, Östra Finlands universitet i Joensuu och Kuopio, Jyväskylä universitet, LUT-universitetet i Villmanstrand och Lahtis, Uleåborgs universitet, Tammerfors universitet, Åbo universitet, Vasa universitet och Åbo Akademi i Åbo och Vasa.

TEK gjorde en kartläggning via e-post i slutet av september och början av oktober. Informationen om stödfunktionerna gavs av experter inom universitetens utbildnings- eller lärandetjänster, studiepsykologer, välfärdsplanerare, universitetslektorer eller kommunikationsexperter.

Universitetens svar har redigerats. TFiF lyfter i den här texten upp de universitet med svenskspråkiga utbildningar: Aalto-universitetet, Helsingfors universitet och Åbo Akademi. Här kan du läsa hela TEKs artikel som innehåller alla universitetens svar.

Aalto-universitetet

Vid Aalto-universitetet kan studerande som tillhör neurodivergenta grupper ansöka om personligt stöd för att planera sina studier eller om rimliga, individuella anpassningar i undervisningen. Dessa anpassningar kan till exempel omfatta extra tid vid tentamen, ett separat tentamensutrymme eller tillgång till material i förväg. För att få personliga studiearrangemang krävs ett utlåtande från en expert. Förra året beviljade universitetet 260 sådana arrangemang, och universitetet förutspår att antalet kommer att öka årligen.

För att främja studerandes välmående och lärande erbjuder Aalto-universitetet stödgrupper, individuell och grupphandledning av studiepsykologer, ”drop-in”-handledning både online och på plats, samt nätbaserade kurser och material. På universitetets webbplats finns information för universitetsgemenskapen om bland annat studieteknik, studieförmåga och tillgänglighet.

Universitetets lärandetjänster stöder även lärare och handledare, så att de kan beakta tillgänglighet i sin verksamhet, identifiera hinder för lärande och vägleda studenter att använda universitetets tjänster.

För närvarande uppdaterar Aalto-universitetet sin plan för jämlikhet, mångfald och inkludering för åren 2025–2028.

Helsingfors universitet

Vid Helsingfors universitet har arbetet med en ny läroplan inletts, med ett av målen att göra undervisningen ännu mer tillgänglig. Redan nu erbjuder många kurser flera genomförandeformer, så att studenterna kan välja den utförandeform som passar dem bäst. Till exempel inom den matematisk-naturvetenskapliga fakulteten kan en föreläsningskurs ofta genomföras även som självstudier.

Om de tillgängliga alternativen för genomförande inte räcker till, kan en studerande vid Helsingfors universitet få individuella anpassningar med ett utlåtande från en läkare eller motsvarande expert. Dessa anpassningar kan omfatta extra tid vid tentamen eller ett lugnare tentamensutrymme. För att ordna dessa anpassningar träffar den studerande vanligtvis en tillgänglighetskontaktperson, som även kan hjälpa den studerande att utarbeta en personlig studieplan. Universitetet uppskattar att flera hundra studerande ansöker om sådana arrangemang varje år, och antalet ökar.

Universitetet organiserar också grupper och evenemang för att stöda studier och välbefinnande, och deltagarna behöver inte ha någon diagnos för att delta. Till exempel har studiepsykologernas grupp ”Tarkkaavaisuuden haasteita” (på finska) varit populär. I höst har dessutom workshops som främjar neurodiversitet startat. Universitetet erbjuder även stöd för självstudier genom nätbaserat material och onlinesessioner. Studiepsykologerna erbjuder också individuell handledning.

Helsingfors universitet ger rekommendationer till lärare t.ex. om hur de kan ta hänsyn till neurodiversitet i undervisnings- och handledningssituationer.

Åbo Akademi

Åbo Akademi strävar till att beakta både fysisk och psykosocial tillgänglighet i undervisningen.

Varje fakultet har tillgänglighetsrådgivare som studerande kan tala med om de individuella anpassningar de behöver. För att få anpassningar krävs ett läkarintyg eller ett utlåtande från en annan expert. Universitetet uppskattar att antalet beviljade anpassningar uppgår till cirka 200.

Den vanligaste anpassningen är förlängd tid vid tentamen. Andra vanliga anpassningar inkluderar ett eget tentamensutrymme, tydliga muntliga och skriftliga instruktioner, tillgång till kursmaterial i förväg samt förlängd tid för att slutföra uppgifter och låna kurslitteratur.

Studiepsykologer erbjuder stöd till studerande i frågor som rör lärande, tidshantering och stresshantering. Studierådgivare hjälper studerande med studieplaneringen. Dessutom kan äldre studerande fungera som mentorer för de yngre.

Åbo Akademi utbildar sina lärare för att ge dem bättre verktyg att skapa tillgängliga lärmiljöer. Lärare kan använda sig av nätbaserade guider och få individuell handledning för att anpassa sin undervisning.

 


Kommentar av Juhani Nokela: Det är rättvist att kräva rimliga anpassningar

Svaren visar tydligt att situationen uppmärksammas på universiteten och att tjänster har börjat utvecklas. Anpassningar för studerande med inlärningssvårigheter har gjorts tidigare, men det bredare beaktandet av neurodiversitet har glädjande nog ökat.

I beaktandet av neurodiversitet är tydliga kontaktkanaler viktiga. Tillgång till information, kontaktpersoner och möten både online och fysiskt är alla avgörande faktorer för framgång. Det är viktigt att uppmärksammandet av olika sätt att lära sig även återspeglas på kursarrangemangsnivå. Rutiner som är designade för neurotypiska personer, som att anmäla sig till en kurs, kan vara utmanande.

Generellt kan även andra aspekter av universitetsstudier, som att hantera sin arbetsbelastning och planera sina studier, orsaka svårigheter. Det är rättvist att kräva att rimliga anpassningar görs för neurodivergenta studerande, för att säkerställa att alla oavsett sätt att lära sig får möjlighet att delta i utbildningen. Det är dock viktigt att väga vilket ansvar universitetet har för att möjliggöra flexibilitet, och vilket ansvar som ligger på individen själv.

Juhani Nokela är chef för samhällsrelationer på TEK.

 

Artikeln publicerades ursprungligen i nr. 5/2024 av TEK-lehti 29.11.2024.

 

 

Liknande artiklar

18.12.2024

Endast var tredje person över 50 år tror sig få arbete om de blir arbetslösa

17.12.2024

TFiF delade ut stipendier – Asien lockar utbytesstuderande

13.12.2024

Ny superdator i görningen