Konsten att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt
20.03.2025Sebastian Kåla har haft stor nytta av sina sociala nätverk i sin karriär som försäljningsproffs. Konsten att vårda sina nätverk kräver öppenhet och öga för situationen.
Foto: Ville Lehvonen och Canva
”Jag har över 4000 kontakter i mitt Linkedin-nätverk. Jag har en personlig anknytning till dem alla. Det handlar i huvudsak om människor som jag har haft att göra med i jobbet och personer som är proffs i samma bransch.
Mina sociala nätverk bygger bland annat på mina affärskontakter, strategiska partnerskap, vänner och studiekompisar.
Jag har pluggat på Svenska handelshögskolan i Vasa och var väldigt aktiv i vår studentförening. Jag kom i kontakt med många likasinnade på olika håll i landet då jag representerade vår förening i olika sammanhang. En del av dem blev mina vänner för livet och ingår numera i mitt sociala nätverk.
Många lediga jobb blir aldrig lediganslagna på webben eller platsförmedlingen. Företagen identifierar ett behov att rekrytera en sakkunnig inom ett visst område och sonderar ofta terrängen via informella kanaler till att börja med. Det är viktigt att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt i arbetslivet. Om du har breda sociala nätverk är det lättare att få nys om olika företags planer att rekrytera ny personal.
Då jag sökte ett sommarjobb på Sonera 2006 blev jag tipsad om möjligheten av en familjebekant. Jag sålde mobilabonnemang och var teamchef för 15 personer. Därefter tog jag mig vidare till Soneras huvudkontor i Helsingfors. Jag sökte managerjobb inom koncernen och fick till sist ett moderskapsvikariat på Telia-Soneras kontor i Stockholm. Mina referenser från kollegor och samarbetspartner hade en avgörande betydelse då jag fick jobbet. Tack vare mina studiekompisar i Stockholm lyckades jag också komma över boende relativt snabbt.
Jag ansvarade för Telia-Soneras mervärdestjänster och var bland annat med om att lansera Spotifys familjetjänst. Efter Telia-Sonera följde en sejour på det finska mobiltelefonföretaget HMD Global. Även den gången blev jag tipsad om jobbet av mina gamla studiekontakter. Det var en intensiv tid. Under min tid på HMD Global utnämnde tidningen Veckans Affärer mig som en av Sveriges största supertalanger på telekomgalan 2019. Jag hann jobba 15 år i telekombranschen, men allt har sin tid.
En av mina kontakter tipsade mig om ett jobb på finansbolaget Allianz Trade. Det var uppfriskande att byta bransch. Jag njöt av chansen att få lära mig nytt. Jag fick vara den dummaste personen i rummet under inlärningsprocessen. Det gjorde gott.
Från och med juni 2024 har jag jobbat som global försäljningsdirektör på det tyska bolaget Trombia Technologies som tillverkar automatiserade sopmaskiner och vattenfria aggregat som avlägsnar damm. Även denna gång blev jag tipsad om jobbet av en studiekompis. Därmed inte sagt att jag skulle ha handplockats. Jag genomgick ett flertal intervjuer innan jag fick jobbet.
Jag jobbar systematiskt med mina nätverk. Om du inte syns och hörs så finns du inte. Det är viktigt att dela relevant innehåll om jobbet i sociala medier. Jag är transparent och personlig då jag delar information i mina nätverk. Jag upprätthåller mina kontakter genom att hålla låda och snacka. Det är jag ganska bra på. Nu är jag själv i en rekryterande roll. Jag vill värna om diversitet i den rollen. Världen är heterogen. Därför kan vi som arbetsplats inte vara homogena.”