Hon motarbetar gröntvätt och luftslott i företagsvärlden
10.12.2024Uppstartsbolaget Upright Project analyserar företagens nettoeffekter. Syftet med verksamheten är att påverka de globala kapitalströmmarna i en hållbar riktning.
Foto: Janita Autio och Karl Vilhjálmsson
Annu Nieminen har ett horn i sidan till den hållbarhetsretorik som florerar i företagsvärlden. Enligt henne finns det ofta ett perspektiv- och proportionsfel i de existerande system som mäter företagens hållbarhet i dag.
– Det verkar som att många klassificeringsstandarder mäter hur miljön står i vägen för företagens verksamhet i stället för att man skulle mäta det ekologiska avtryck som företagen efterlämnar, säger Annu Nieminen, vd på Upright Project.
Nieminen ifrågasätter bland annat rapporteringssystemet ESG som fokuserar på företagens interna processer. ESG-rapporterna bedömer finansiella risker som är kopplade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.
– ESG fokuserar till exempel på hur mycket vatten som ett företag konsumerar innanför sina egna väggar, men utvärderar inte hur samma företag åderlåter grundvattentillgångarna eller orsakar lokal torka och vattenbrist. Vad är det för en idé med ett sådant verktyg?
Nieminens frustration över gröntvätten har varit en språngbräda för hennes arbete med att ta fram ett analysverktyg som utvärderar företagens så kallade nettoeffekt.
– Jag sökte febrilt efter mätare och analysverktyg som på ett holistiskt sätt kunde mäta företagens negativa och positiva effekter. Mitt tillvägagångssätt var väldigt ingenjörsmässigt och sansat.
Nytt analysverktyg mäter hållbarhet
Nieminen fick vatten på sin kvarn under en vistelse i Silicon Valley i Kalifornien där hon intervjuade en lång rad experter som hjälpte henne vidare i arbetet med AI-baserade analyser. Hennes uppstartsbolag Upright Project lanserade ett nytt analysverktyg 2017. Resten är historia. I november var Nieminen en av huvudtalarna på Slush, den ikoniska konferensen för uppstartsföretag.
– Vi jobbar i huvudsak med fyra tematiska dimensioner där vi mäter företagens inverkan på miljön, samhället, hälsan och framväxten av ny kunskap, säger Nieminen.
Det holistiskt kalibrerade analysverktyget kan snappa upp frågor som ofta flyger under radarn i till exempel ESG-mätningar. Nieminen ger ett konkret exempel.
– ESG:s analys av det multinationella tobaksbolaget Philip Morris fångar inte alls upp bolagets destruktiva inverkan på människors hälsa. Det strider ju mot bondförnuftet att de effekterna inte noteras alls, utropar hon.
Vi träffas på Upright Projects fashionabla kontor i ett vackert 1800-talshus på Annegatan i Helsingfors. Atmosfären på kontoret är elektrifierad. Bolagets analysverktyg förlitar sig på artificiell intelligens för att samla in, sammanställa och analysera data som granskar företagens nettoeffekt.
Artificiell intelligens som dräng
– Vår datamotor använder sig av kvalitetsgranskade vetenskapliga undersökningar och forskningsrapporter som i sin tur har en koppling till Förenta nationernas hållbarhetsmål. Om vi inte använde oss av AI i vårt arbete skulle vi behöva minst 30 000 medarbetare för att hantera den mängd data som används för våra analyser.
Enligt Nieminen bygger bolagets affärskoncept på ”ingenjörsintelligens” och en fungerande kontakt med världens viktigaste fonder och stiftelser.
– En stor del av arbetet går ut på att bygga fungerande algoritmer som sedan skannar webben. Ett litet och tekniskt kunnigt team kan få mycket till stånd.
Upright Projects databas är öppen och uppgifterna kan verifieras av vem som helst. Öppenheten är ett medvetet gensvar till dem som betvivlar att Upright Project har rent mjöl i påsen. I databasen finns just nu uppgifter på över 50 000 bolag på olika håll i världen.
– Största delen av våra klienter är investeringsbolag, börsanalytiker, banker och pensionsförsäkringsbolag som behöver relevant information för att kunna fatta beslut om etiska placeringar.
Choklad bidrar till lycka
Vad vägs då in i Upright Projects analyser? Annu Nieminen lyfter fram chokladkakan Fazers Blå som ett konkret exempel på hur positiva och negativa effekter beaktas i helhetsbedömningen.
– Frakten av kakao från andra sidan jordklotet är inte så klimatvänligt. Samma negativa nettoeffekt gäller sockret som inverkar skadligt på din hälsa. Å andra sidan innehåller choklad också antioxidanter som kan öka produktionen av endorfiner och aktivera serotonin i hjärnan, vilket kan främja känslan av lycka. Vårt analysverktyg speglar alla dessa effekter, förklarar Nieminen.
Slutsatsen är att Fazers Blå har en nettopositiv inverkan, även efter att alla negativa effekter har vägts in.
Företagens avtryck på den samhälleliga stabiliteten har också en given plats i analysverktyget.
– Då vi granskar till exempel Teslas nettoeffekt motverkas bolagets gynnsamma inverkan på miljön av att bolagets ägare, mångmiljardären Elon Musk, var insyltad i tvivelaktig opinionspåverkan till exempel i det amerikanska presidentvalet.
Trots att en stor del av analysverktyget tar fasta på företagens inverkan på miljön har Upright Project inte gått in för att kompensera sina egna klimatutsläpp genom att köpa kolkrediter.
– Nej, jag tror inte på koldioxidmarknaden. Kolkrediter ger inte bestående klimateffekter. Vår verksamhet bidrar till enorma utsläppsreduktioner då vi främjar placeringar i bolag som gör stor klimatnytta. Upright Projects egna utsläpp från resor och AI är helt obetydliga i sammanhanget.
Inga symbolhandlingar
Annu Nieminen är allergisk för symbolhandlingar och kulissbyggen. En stor del av hennes jobb går ut på att synliggöra företagens destruktiva sida.
– Visst irriterar vår blotta existens många bolag. Det hör till jobbet. Vem som helst kan verifiera att våra data stämmer. Vi bygger vår verksamhet på objektiv vetenskap. Det viktigaste är att proffsiga investerare, som är våra kunder, bryr sig om det vi gör.
Enligt Nieminen är Upright Projects uppgift att väcka debatt och pricka hål på myter och luftslott.
– Det är viktigt att de globala kapitalströmmarna styrs bort från fossila bränslen och att allt fler aktörer och bolag satsar på förnybar energi och backar upp den gröna omställningen.
Vet du med säkerhet att era analyser har önskad effekt?
– Absolut. Jag har sett hundratals fall där våra kunder ändrar sin strategi och omdisponerar sin investeringsportfölj till förmån för grön energi. Det ger oss motivation att fortsätta vårt arbete.
Ni kallar er fortfarande för ett uppstartsbolag, trots att Upright Project har redan sju år på nacken. Varför?
– Vi är inte längre nybörjare, men vår företagsidentitet är fortfarande knuten till start-up-filosofin. Vi har den där positiva entreprenörsandan där allt är möjligt. Det är en del av vår DNA. Det känns som om vi först har kommit i gång.