Relex får fason på affärernas varuflöde

12.04.2022

Relex utlovar i genomsnitt 30 procent mindre lagernivåer och upp till 40 procent mindre svinn av färskvaror tack vare en effektiverad optimering av detaljhandelns varuflöde.

Det finländska mjukvarubolaget Relex Solutions har bra flyt just nu. I början av februari meddelade Relex att de har genomfört en investeringsrunda som inbringade 500 miljoner euro. Tack vare den nya investeringen värderas bolaget nu till det hisnande beloppet 5 miljarder euro.

– Vi jobbar nu hårt med att expandera i USA och etablera oss i Latinamerika och på den asiatiska marknaden, säger Johanna Småros, som är en av bolagets tre grundare.

Med hjälp av Relex plattform kan företagen automatiskt göra varubeställningar som matchar efterfrågan, men också minskar på hanteringskostnaderna och ser till att lastbilarna blir optimalt fyllda, vilket effektiverar affärsverksamheten.

– Vår plattform innehåller hundratals variabler som bygger på data som vi får av våra kunder. Med hjälp av dessa uppgifter kan vi förutse när efterfrågan på vissa varor ökar eller minskar och optimera varuflödet enligt det, säger Småros.

Konsten att trimma utbudet
Relex plattform beaktar bland annat säljhistoriken, kampanjernas, säsongfluktuationernas och vädrets inverkan på våra konsumtionsvanor.
När värmeböljan slår till gäller det att trimma utbudet så att dryckerna och glassen inte tar slut. Till påskhelgen stiger efterfrågan på memma, chokladägg, lammkött och mintgelé, men hur ska man bära sig åt som företagare för att beställa rätt mängd på dessa varor? Relex Solutions vet svaren.

– När vi grundade bolaget och körde i gång verksamheten började vi med att hjälpa våra kunder att automatisera leveranserna av hemelektronik, böcker, konserver och däck. Vi visste från början att den finska marknaden är så liten att vi inte kan nischa in oss på vissa produktsegment, utan att vi måste tänka större än så, säger Småros.

Pengar på golvet
Enligt Småros finns det mycket pengar som ligger på golvet. Relex utlovar i genomsnitt 30 procent mindre lagernivåer och upp till 40 procent mindre svinn av färskvaror tack vare bolagets optimering som bygger på artificiell intelligens.

– Det hela handlar om att ha rätt grejer i rätt mängd i butikerna. Det rör sig om stora besparingar för våra kunder eftersom företagen har mycket pengar fast i sina lager, säger Småros.

Relex har i genomsnitt haft en tillväxt på 50 procent per år sedan starten 2005. Nu har bolaget 1300 anställda och en omsättning som översteg 130 miljoner euro i fjol.

Fraktkrisen kräver nya kalkyler
Trots att Relex har medvind just nu är det många orosmoln som hopar sig kring de globala varukedjorna på grund av pandemin och fraktkrisen. Johanna Småros ser ändå inget större skäl till oro för Relex del.

– Förstås har pandemin påverkat våra kunder. Både utbud och efterfrågan förändras mycket snabbare än normalt. Detaljhandeln måste kunna reagera mycket snabbt på de här förändringarna. Till exempel hamstringen av toalettpapper under coronapandemins första månader överraskade många affärer eftersom efterfrågan överträffade leveranskapaciteten i ett slag. Enligt Småros kräver exceptionella situationer att man tänker utanför lådan då leveranserna drar ut på tiden.

– I samband med kriser kan det vara nödvändigt att erbjuda ett snävare utbud på produkter för att trygga tillgången när det uppstår flaskhalsar i varuflödet. Det kan vara klokare att erbjuda 5 olika typer av pasta som har bättre leveranssäkerhet i stället för att hålla fast vid 20 olika sorters pasta när tillgången sviktar.

Kriget i Ukraina stoppar leveranser
Utöver fraktkrisen påverkar kriget i Ukraina och de internationella sanktionerna likaså de globala varukedjorna.

– Bristen på råvaror och produkter från Ukraina och Ryssland i kombination med en ommöblering av det globala varuflödet kommer att ha kumulativa effekter som blir svåra att överblicka.

Hur sköts finliret av varuflödet i de handelskedjor som är era kunder?
– Vi har en tysk kund som har över 2000 affärer i sin handelskedja. De har ett team på sju personer som sköter den dagliga optimeringen av efterfrågeprognoserna och varuflödet till butikerna med hjälp av vår plattform. För att de ska kunna göra sitt jobb måste vår plattform beakta de senaste trenderna.

Hur påverkar tillämpningen av er mjukvara det ekologiska fotavtrycket?
– Våra uträkningar visar att våra kunder kan minska sina koldioxidutsläpp från transporten av varor till butikerna med upp till 20 procent. Vi kan därtill minska matsvinnet med upp till 40%. Det lättaste att räkna ut är hur ett minskat matsvinn minskar på metanutsläppen. Det svåraste är att beakta utsläppen från frakten av varorna.

Relex Solutions sikte är redan inställt på nästa affärssegment.

– I takt med att e-handeln utgör en allt större del av affärernas omsättning gäller det att optimera sina butiksytor. Många av våra kunder omvandlar delar av sina butiker till ställen där personalen plockar och sorterar produkter som säljs på nätet.

Utöver e-handeln är en annan nisch på uppsegling.

– Vi jobbar en hel del med att optimera bemanningen i affärerna och distributonslagren så att de motsvarar det verkliga behovet.

Småros har inga planer att slå av på takten efter 17 års slit.

– Familjelivet sätter vissa gränser för arbetstempot. I nuvarande livssituation vill jag undvika arbetsresor. Allt har sin tid.

Johanna Småros

  • En av grundarna av Relex Solutions
  • Teknologie doktor vid Tekniska högskolan (numera Aalto-universitetet)
  • Har forskat i styrning av leveranskedjor, bland annat e-handel och automatisk varupåfyllning
  • Född och uppvuxen i Kyrkslätt. Numera bosatt i Helsingfors
  • Älskar att göra på fritiden: Motionera och läsa
  • Dold talang: Bra på att teckna
  • Gör om 10 år: Ingen aning. Mina framtidsplaner beaktar högst tre månader åt gången.

Relex Solutions

  • Grundades 2005 av Johanna Småros, Michael Falck och Mikko Kärkkäinen
  • Har utvecklat en digital plattform som automatiserar och optimerar varuflödet i detaljhandeln
  • Bolagets omsättning i fjol var 130 miljoner euro
  • Slutförde i år en investeringsrunda som inbringade 500 miljoner euro
  • Bolaget värderades i februari till 5 miljarder euro
  • Ägs av Blackstone Growth, Technology Crossover Ventures, Summit Partners, bolagets grundare och anställda
  • Sysselsätter cirka 1300 personer på olika håll i världen

Liknande artiklar

27.03.2024

”Att se rykande kväve var spännande”

21.03.2024

Axelbandet testar gränser

20.03.2024

Fifax på Åland satsar på miljövänlig odling av fisk