Tids nog slaktas den heliga flodhästen, Mumintrollet, på AI-altaret

28.08.2024

Vad är mänskligt – om inte påhittighet och skapande? Å ena sidan har vi kreativitet, originalitet och verkshöjd. Å andra sidan har vi efterapning, copy-paste och konstnärlig stöld. Den förra kategorin bör beskyddas, den senare bekämpas med alla tillgängliga juridiska och moraliska verktyg.

Som pappa inser jag att barnen – efter att ha marinerats i Disneys och Pixars estetik – yttrar ett tyst skrik efter annorlunda berättelser. Då uppenbarar sig den japanska animationsstudion Studio Ghiblis ambivalenta, krävande och estetiskt ambitiösa berättelser som en oas i den andliga öknen. En igenvuxen mental dörr öppnas, fantasin flödar hos de små sinnena.
Men snart kanske även denna källa förpestas av banalitet, till följd av generativ AI.

Japan står för oproportionerligt stor andel av världens mest älskade populärkultur: anime, manga och spel: Super Mario, Pokémon, Dragon Ball, Pac-Man, Final Fantasy, Hello Kitty…

Armbrytningen kring artificiell intelligens handlar om kontroll, om pengar och makt.

Men nu erbjuder nya AI-verktyg en gratis snabbfil, en efterhärmning via ett knapptryck. Lagstiftningen avancerar närmast i snigeltakt – inte bara i Japan utan globalt. Teknikjättarna dammsuger det mänskliga skapandet, trycker in det i en digital hushållsmixer och bajsar fram ”innehåll” via AI-filter.

Armbrytningen kring artificiell intelligens handlar om kontroll, om pengar och makt. Vem kan åberopa upphovsrätten till årtusenden av mänskligt skapande, vem håvar in stålarna? En hurdan framtid går Japans kreativa industri till mötes? Riktningen blir utslagsgivande även för Europa och USA.

Utan illustratörer, animatörer, författare, kompositörer och regissörer – inget innehåll, ingen själ. Bara ett tomt tekniskt skal. Hos text- och bildrobotar som Gemini och ChatGPT pågår ohämmad stöld, utan kompensation.

Redan 2016 avfärdade den Oscarbelönade regissören Hayao Miyazaki, en av krafterna bakom Studio Ghibli, AI-genererad animation: ”Jag är starkt övertygad om att detta är en förolämpning mot livet självt”.

Vi lär reagera lika, då Mumin småningom blir fritt villebråd och alla kanaler överflödas av AI-genererade (läs: plagierade) små troll.

Hur gick det nu igen, det där med genvägar och senvägar?

 

Torsten Fagerholm är ledarskribent vid Hufvudstadsbladet, och jobbade som chefredaktör för Affärsmagasinet Forum (eller Forum för ekonomi och teknik) 2013–2019

Liknande artiklar

16.09.2024

Träbaserade paljetter och ekologisk finess – nya kristaller ska transformera textilindustrin

12.09.2024

Det behövs politiker med fingertoppskänsla för IT-system

09.09.2024

TFiF Golf 2024