Priset Finländskt ingenjörsarbete tilldelas konstruktörerna för robotbuss

Svåra väderförhållanden är en akilleshäl för autonoma fordon. Tack vare tekniska lösningar fungerar Sensible 4:s GACHA-robotbuss i såväl regn, dimma som snö. Teamet som konstruerat bussen får idag motta ett pris.

Priset för Finländskt ingenjörsarbete 2020 tilldelas teamet bakom företaget Sensible 4, som konstruerade robotbussen GACHA. Arbetsgruppen byggde bussen helt från grunden och programmerade mjukvaran, som möjliggör bussens autonoma körning. Startupbolaget från Esbo samarbetade med det japanska designföretaget MUJI, som stod för planeringen av bussens prisbelönta utformning.

Tekniska Föreningen i Finland (TFiF), delar tillsammans med sin finskspråkiga systerorganisation Teknikens akademikerförbund (TEK), fackorganisation för akademiskt utbildade inom den tekniska branschen årligen ut priset Finländskt ingenjörsarbete. Priset tilldelas en person eller en arbetsgrupp, som på ett betydande sätt främjat teknisk kompetens i Finland. Prissumman är 30 000 euro.

– Vi jobbade hårt med GACHA under tidspress och med knappa resurser. Jag är glad för erkännandet som vi får i form av priset för Finländskt ingenjörsarbete, säger Harri Santamala, verkställande direktör för Sensible 4.

– Priset är en påminnelse om betydelsen av finländskt ingenjörsarbete. En tillväxt av arbetsproduktiviteten uppstår främst ur teknisk utveckling. Ingenjörsarbete är ett första steg mot bättre produktivitet, säger Jari Jokinen, verksamhetsledare på TEK.

– Det belönade arbetet är en imponerande kombination på mångkunnande tillämpad för finska förhållanden. Arbetet kommer säkert att finna flera olika tillämpningsområden runtom i världen och tar samtidigt i hänsyn en hållbar framtid, säger Annika Nylander, verksamhetsledare på TFiF.

Robotbussar som en del av kollektivtrafiken – pilotprojekt pågår

Sensible 4:s produkt är en mjukvara, som möjliggör fordonets autonoma körning. Till företagets kunder hör bland annat Toyota Motor Europe och Dongfeng, som är en av Kinas fyra största biltillverkare. Under finansieringsrunda i början av året samlade Sensible 4 ihop 6 miljoner euro från japanska investerare. Sensible 4 kommer att använda pengarna till expansion av sin verksamhet i Europa och Asien.

Målet är att inom några år införa robotbussar som en del av kollektivtrafiken. GACHA-bussen lämpar sig till exempel för skytteltrafik mellan tågstationen och arbetsplatsen eller för korta sträckor på ett campusområde. Den eldrivna GACHA-bussen, som går 40 km/h, minskar mängden lokala utsläpp som blir hängande i gathörnen. Den är ett grönt alternativ för korta etapper.

Sensible 4 deltar i EU:s FABULOS-projekt, som undersöker och utför pilotprojekt med robotbussar som en del av stadstrafiken. Fram till början av juli kör GACHA-bussen en pilotsträcka i Böle fem dagar i veckan. Dessutom deltar Sensible 4 i pilotprojektet LuxTurrim5Gkring för smarta städer i Esbo.

Tillväxt trots corona

Arbetet med GACHA-bussen tog sin början när Harri Santamala, Jari Saarinen och Jussi Suomela bestämde sig för att bygga en robotbuss, som skulle vara bättre än de robotbussar som de tidigare hade sett. Vid den tidpunkten arbetade Santamala med robotbussar vid Yrkeshögskolan Metropolia och Saarinen och Suomela vid företaget GIM Robotics.

År 2017, ett drygt år efter att idén föddes, grundade trion företaget Sensible 4 tillsammans med Tommi Rimpiläinen, som arbetade för Helsinki Business Hub. En grupp på tio personer påbörjade planeringen av robotbussen i oktober 2018. Ett halvår senare presenterade de en färdig, fungerande GACHA-buss.

Bakom GACHA finns årtionden av ingenjörsarbete och forskning. Bussens tekniska lösningar, såsom laserradaren LiDAR och användningen av dess data, baserar sig på ett arbete som gjorts av en forskningsgrupp vid Aalto-universitetet. Det är delvis LiDARs förtjänst att GACHA även fungerar vid dåliga väderförhållanden.

Efter den första presentationen av GACHA har företaget vuxit. Under corona-våren har Sensible 4 fördubblat antalet anställda från 29 till 62 personer – och rekryteringen pågår fortsättningsvis.

 

 

 

 

 

 

 

Det prisbelönta GACHA-teamet från Sensible 4

Harri Santamala, Tommi Rimpiläinen, Jari Saarinen, Jussi Suomela, Teemu Korhonen, Bilal Ahmad, Tommi Berg, Fredrik Forssell, Umar Hamid, Aku Kyyhkynen, Marko Lindroos, Janne Luukkaa, Jalmari Matilainen, Miika Nousiainen, Maria Santamala, Aleksi Tepponen, Tuomas Tiira, Ert Ülle, Svyatoslav Beletskiy, Jukka Latvakoski , Jaakko Järvinen, Masi Järvinen, Sampo Kuikka, Rajkumar Muthusamy, José-Luis Peralta, Jarkko Salonen, Timo Suomala, Sampo Säilä, Tapio Taipalus, Juha Tuomola

Kontaktpersoner:

Harri Santamala, verkställande direktör och grundare, Sensible 4
+358 40 334 1516

Mikaela Henriksson, kommunikationsexpert, Sensible 4
+358 40 071 6980

Jussi-Pekka Teini, expert för ett hållbart teknologisamhälle, Teknikens akademikerförbund TEK
+358 40 7059755

Priset Finländskt ingenjörsarbete har delats ut sedan år 1980. Läs mera om priset samt pristagarna genom åren (på finska).

 

Bilder: Suvi-Tuuli Kankaanpää

Liknande nyheter

21.09.2020

Teknikens Akademiker TEKs fullmäktige valde diplomingenjör, riksdagsledamot Mari-Leena Talvitie till ordförande för TEKs styrelse med rösterna 44 – 33

11.09.2020

Löntagarkassan KOKOs rusning lättar

04.09.2020

Mentorprogrammet TFiX – din medlemsförmån