TEK lanserar HuoliLinja för sina medlemmar – tjänsten finns till även för dig som är TFiF/TEK-medlem

TEK erbjuder sina medlemmar en möjlighet att komma i kontakt med experter inom mentalt välmående. Telefontjänsten som nu lanseras finns för att befrämja medlemmarnas mentala välmående och ork.
Coronaepidemin har påverkat många branscher och därmed även TEKs medlemmar. Permitteringarna bland de högskoleutbildade inom teknikbranschen fördubblades under mars månad.

Miia Seppi, servicedirektör på TEK, säger att behovet av hjälp och stöd syns förutom hos arbetslöshetskassorna även inom den juridiska rådgivningen och karriärservicen hos TEK. På detta reagerade man genom att lansera den nya tjänsten HuoliLinja i samarbete med hälsoföretaget Heltti Oy.

– För oss är medlemmen en helhet. Där vi som branschorganisation finns som stöd för våra medlemmar då det förhandlas om spelregler och arbetsavtal i arbetslivet och vid vändpunkter i karriären behövs vi även annanstans. Var och en av oss upplever någon gång osäkerhet, ängslan eller problem i samband med det egna orkandet. Vi vill genom förebyggande arbete undvika att problemen fördjupas och erbjuda en axel för våra medlemmar, säger TEKs verksamhetsledare Jari Jokinen.

HuoliLinja betjänar alla TEKs medlemmar vardagar klockan 9–16. Tjänsten är avgiftsfri och du hittar närmare anvisningar på oma.tek.fi då man loggat in.

Läs mera här (på finska)

Liknande nyheter

24.06.2020

TFiF bjuder dig och din familj till Tekniska museet

22.06.2020

Sommarjobbarinfon hjälper då du har frågor

22.06.2020

De temporära förändringarna i arbetslöshetsskyddet föreslås förlängas